De 'Hyperion'-saga- Dan Simmons

Recensies e.d. over Sf, Fantasy en Horror

De 'Hyperion'-saga- Dan Simmons

Postby The Iced One » Tue Jul 27, 2010 10:07 am

Nu ik in het laatste deel van deze saga bezig ben, leek het me dat deze 4-delige SF-saga van gerenommeerd SF-auteur Dan Simmons hier wel een plaatsje verdient hier. Toch zeker omdat het wegens de dikte van de boeken wel interessant is om op voorhand na te denken of het wel iets voor jou gaat zijn, het lijkt me namelijk niet iedereens 'cup of tea' :wink:

Hyperion:
Op de verre planeet Hyperion, waar de technologische kennis van de achtentwintigste eeuw nog nauwelijks is doorgedrongen en de wetten van de Hegemonie der Mensheid hun geldingskracht verliezen, loert de Shrike. Door sommigen als een godheid vereert, door anderen als een monster gevreesd. In het Dal van de Tijdtombes, waar geheimzinnige monumenten terugreizen in de tijd met een boodschap uit de toekomst, wacht de Shrike op iedereen. Terwijl het heelal door oorlogen wordt verscheurd en de mensheid door de barbaarse Ousters wordt bedreigd, maken zeven pelgrims hun laatste reis naar de Tijdtombes, op zoek naar de antwoorden op de grote vragen uit hun leven en het mysterie van de Shrike. Elk van hen heeft zijn eigen reden voor deze tocht, ook de verrader in hun midden...

Image

Image

Image

Image
So long and thanks for all the fish!!!

Bezoek ook mijn forum over fantastische jeugdliteratuur:
fan-jeugdliteratuur.actieforum.com
The Iced One
A.k.a. TIO, de Metalen Belg.

Re: De 'Hyperion'-saga- Dan Simmons

Postby The Iced One » Tue Jul 27, 2010 10:09 am

Ik ben ondertussen al geruime tijd opnieuw bezig aan 'De opkomst van Endymion', het slotdeel in Dan Simmons' 'Hyperion'-saga.
Ik kan deze saga met één woord omschrijven: WAUW!

Ik heb de eerste drie boeken na elkaar gelezen en het vierde heb ik na ongeveer 68 pagina's verveeld weggelegd en een half jaar lang ofzo niet meer opgepakt. Nu ik er op opnieuw aan begonnen ben, blijkt dit laatste boek niet zo zeer saai te zijn als wel dat het de eerste keer na de 3 eerste boeken een beetje teveel van het goede werd. Het is een ongelooflijk complex verhaal, met enorm veel verhaallijnen gespreid over enkele eeuwen, en als daar daar de complexe maatschappij en de wetenschappelijk onderbouwde SF-elementen nog eens bijkomen, is het teveel om in één lange zit te verwerken.
Ik raad dus aan om tussen de verschillende boeken wat tijd te laten. Ook niet teveel, want zoals ik zei speelt het zich af over een zeer lange periode en de gebeurtenissen in het begin hebben eeuwen later nog invloed (ik merk nu dat ik sommige gebeurtenissen uit het eerste boek niet goed meer voor de geest kan halen).
Maar wat een boek!

Er zijn zoveel vragen die beantwoord moeten worden, zoveel interessante personages, zoveel geloofwaardige en interessante science fiction elementen enz dat het eigenlijk meerdere boeken/saga in één boek/saga zijn.
Mijn eerste indruk was niet zo goed als nu, omdat ik de boeken geen tijd had gegeven om te bezinken, maar nu ik na geruime tijd terug begonnen ben in het laatste boek wordt de complexiteit en de genialiteit van deze boeken pas duidelijk.

Enkel voor lezers die geen probleem hebben met hopen technologische/wetenschappelijke/militaire informatie, die geen probleem hebben met uitvoerige beschrijvingen van personages/handelingen/acties, die houden van erg complexe verhaallijnen en die science fiction echt wel kunnen waarderen.
Als ik het met iets moet vergelijken dan zeker en vast wel met 'Anderland' van Tad Williams op vele gebieden (schrijfstijl, het is geen pageturner waar je door vliegt, het vraagt wel wat inspanning, meerdere met elkaar verweven verhaallijnen, uitgebreide en geloofwaardige technologische ontwikkelingen, zeer interessant toekomstbeeld enz.) behalve dat Anderland zich in een virtuele wereld afspeelt en de Hyperion-saga in 'het echt' (zo lijkt het voorlopig alleszins toch, you never know natuurlijk :roll: ). Ook de vergelijking met de geniale duologie van Simmons' 'Ilium' en 'Olympos' kan gemaakt worden, als je die goed vond, ga je dit ook goed vinden, vond je die maar niets, dan dit waarschijnlijk ook niet.

The Iced One

Postby ChAwech » Tue Jul 27, 2010 10:29 am

Aangezien onze smaak wel vaker overeenkomt, heb ik nu helemaal zin om deze serie te lezen :D Ik heb hem redelijk recent eindelijk compleet gemaakt, in Poema Pocket formaat.

Mocht iemand overigens het laatste boek nog missen, ik kwam er achter dat ik die ook nog heb in groot paperback formaat.
Boeken Zoeklijst (update 19-07-'10) | Gekocht in 2010 (update 10-08-'10) | Gelezen in 2010 (update 11-08-'10)
ChAwech
Coniunctio Oppositorum

Postby The Iced One » Tue Jul 27, 2010 11:09 am

Leuk dat ik iemands interesse heb kunnen opwekken :D
Religie speelt een grote rol in het verhaal, dus dit kan wel eens iets voor jou zijn! Ook de verwijzingen naar mythologie en literatuur in het algemeen zullen wel spek voor jouw bek zijn.
Veel leesplezier!
Ik heb de gehele Anderland-reeks in pocketformaat, echt leuk leest dat bij zo'n dikke pillen wel niet vind ik, maar het maakt de aankoop van zo'n reeks wel heel wat haalbaarder natuurlijk (anders ben je al snel 70 EUR kwijt vermoed ik).
Is dat enkel het laatste boek of de twee laatste boeken? Ik heb namelijk een paperback met deel 1 en 2 in, de laatste 2 heb ik uit de bib gelezen. Ik ben dus wel geïnteresseerd in de 'vervolgpaperbackduologie'.

The Iced One

Postby Marion » Tue Jul 27, 2010 1:28 pm

Klinkt toch wel als een erg interessante serie. * Schuift hem wat omhoog op die eindeloze nog-te-lezen-stapel... * Ik vond Anderland ook geweldig (met alle 'beperkingen' die je opnoemt).
Groetjes, Marion
Leest nu: Fire van Kristin Cashore
Marion
Lady of the Cats

Postby Ziburan » Tue Jul 27, 2010 1:45 pm

Ik heb al jaren deel 1, 2, en 4 van deze reeks, moet alleen Endymion nog.
Ben ook al jaren uit het uitstellen deze boeken te lezen, totdat ik de reeks compleet heb. :)
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.

Thirza Meta: Wortelboom/Muziekwevers/Maanhoedster (reeks Zeríans vloek)
Een exemplaar bestellen? http://www.thirza-meta.be
Ziburan
Dracus linguïsticus

Postby ChAwech » Tue Jul 27, 2010 1:47 pm

The Iced One wrote:Is dat enkel het laatste boek of de twee laatste boeken? Ik heb namelijk een paperback met deel 1 en 2 in, de laatste 2 heb ik uit de bib gelezen. Ik ben dus wel geïnteresseerd in de 'vervolgpaperbackduologie'.

Helaas, het is alleen de Opkomst, deel vier.
Boeken Zoeklijst (update 19-07-'10) | Gekocht in 2010 (update 10-08-'10) | Gelezen in 2010 (update 11-08-'10)
ChAwech
Coniunctio Oppositorum

Postby Steckie » Tue Jul 27, 2010 7:35 pm

Inderdaad een geweldige reeks, ik heb ze een maand of twee geleden nog eens herlezen.

Ik weet nog de eerste keer dat ik ze las, ik was toen aan boek 4 bezig en werd er zo in opgezogen dat ik opeens merkte dat het 2 uur 's nachts was en ik moest er 's morgens om 7 uur weer uit.
(lees deze spoiler niet als je de boeken niet hebt gelezen, lezen is leuker zonder spoilers)
Ik zat toen bij
Spoiler:
Aenea's aankomst op Pacem
en ik MOEST echt gaan slapen toen. De hele dag daarna heb ik nerveus rondgelopen, nieuwschierig naar het einde. Ik was kwaad op mezelf dat ik niet gewoon dat extra uurtje of twee langer had doorgelezen.

[edit Sanne: spoilerblokje toegevoegd.]
Steckie
Een Lezer

Postby Kettricken » Tue Jul 27, 2010 10:03 pm

Inderdaad, goede reeks, hoewel ik deel 3 en 4 (de Endymion-boeken) nog niet gelezen heb. Deel 1 vond ik ook veel boeiende referenties hebben naar wereldliteratuur (wat Simmons vaker doet in zijn boeken), bv. naar de Canterbury-tales. Ik moest even wennen bij deel 2 dat deze vorm losgelaten werd, maar heb er niet veel minder van genoten.
Absoluut herleesbare boeken!
Kijk op Goodreads wat ik lees!
Mijn weblog: http://kettricken123.blogspot.com
Kettricken
Defender of the Young (and Guinea Pigs)

Postby Steckie » Tue Jul 27, 2010 10:48 pm

Steckie wrote:
[edit Sanne: spoilerblokje toegevoegd.]

Ik stond blijkbaar nog ver achter, wist nog niet dat dit tegenwoordig kon :)
Steckie
Een Lezer

Postby Magraat » Tue Jul 27, 2010 11:17 pm

Deze boeken staan nog steeds ongelezen in mijn kast, op 1 deeltje na of zo. Kom er ook voorlopig niet aan toe, maar ga ze zeker een keer lezen!
"Nanny Ogg looked under her bed in case there was a man there. Well, you never knew your luck."
— Terry Pratchett (Lords and Ladies)
Magraat
A Healing Founding Mother

Postby Minnie » Wed Jul 28, 2010 1:43 pm

Ik heb ze ook op de planken staan. Nog ongelezen natuurlijk. Maar ze lijken me wel leuk!
Minnie
Een Bibliofiel

Return to Feeën, Fasers en Fantomen