Ik ben ondertussen al geruime tijd opnieuw bezig aan '
De opkomst van Endymion', het slotdeel in Dan Simmons' '
Hyperion'-saga.
Ik kan deze saga met één woord omschrijven: WAUW!
Ik heb de eerste drie boeken na elkaar gelezen en het vierde heb ik na ongeveer 68 pagina's verveeld weggelegd en een half jaar lang ofzo niet meer opgepakt. Nu ik er op opnieuw aan begonnen ben, blijkt dit laatste boek niet zo zeer saai te zijn als wel dat het de eerste keer na de 3 eerste boeken een beetje teveel van het goede werd. Het is een ongelooflijk complex verhaal, met enorm veel verhaallijnen gespreid over enkele eeuwen, en als daar daar de complexe maatschappij en de wetenschappelijk onderbouwde SF-elementen nog eens bijkomen, is het teveel om in één lange zit te verwerken.
Ik raad dus aan om tussen de verschillende boeken wat tijd te laten. Ook niet teveel, want zoals ik zei speelt het zich af over een zeer lange periode en de gebeurtenissen in het begin hebben eeuwen later nog invloed (ik merk nu dat ik sommige gebeurtenissen uit het eerste boek niet goed meer voor de geest kan halen).
Maar wat een boek!
Er zijn zoveel vragen die beantwoord moeten worden, zoveel interessante personages, zoveel geloofwaardige en interessante science fiction elementen enz dat het eigenlijk meerdere boeken/saga in één boek/saga zijn.
Mijn eerste indruk was niet zo goed als nu, omdat ik de boeken geen tijd had gegeven om te bezinken, maar nu ik na geruime tijd terug begonnen ben in het laatste boek wordt de complexiteit en de genialiteit van deze boeken pas duidelijk.
Enkel voor lezers die geen probleem hebben met hopen technologische/wetenschappelijke/militaire informatie, die geen probleem hebben met uitvoerige beschrijvingen van personages/handelingen/acties, die houden van erg complexe verhaallijnen en die science fiction echt wel kunnen waarderen.
Als ik het met iets moet vergelijken dan zeker en vast wel met '
Anderland' van Tad Williams op vele gebieden (schrijfstijl, het is geen pageturner waar je door vliegt, het vraagt wel wat inspanning, meerdere met elkaar verweven verhaallijnen, uitgebreide en geloofwaardige technologische ontwikkelingen, zeer interessant toekomstbeeld enz.) behalve dat Anderland zich in een virtuele wereld afspeelt en de Hyperion-saga in 'het echt' (zo lijkt het voorlopig alleszins toch, you never know natuurlijk

). Ook de vergelijking met de geniale duologie van Simmons' '
Ilium' en '
Olympos' kan gemaakt worden, als je die goed vond, ga je dit ook goed vinden, vond je die maar niets, dan dit waarschijnlijk ook niet.